تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو چیست؟

تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو

جاروبرقی یکی از مهم‌ترین وسایل نظافتی به‌حساب می‌آید که مورد نیاز هر مکانی است. امروزه شرکت‌ها با برندهای مختلفی، انواع گوناگون جاروبرقی را تولید می‌کنند، اما در حالت کلی ما این وسیله را به‌شکل جاروبرقی صنعتی و خانگی می‌شناسیم. با پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد تغییرات اساسی در تولید تجهیزات نظافتی خانگی و صنعتی هستیم.

همچنین لوازم جدید دیگری با هدف کمک به راحت‌تر شدن کار نظافت خانه‌ها و اماکن صنعتی طراحی شده است. برای مثال، چند سالی است که بخارشو به‌عنوان یک وسیله نظافتی در بازار عرضه شده که کاربردهای خاص خودش را در تمیز کردن فضا دارد. به‌احتمال این سوال برای شما به‌وجود می‌آید که تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو چیست؟ در ادامه این مقاله کاربردهای هریک از این لوازم را بررسی کرده و در نهایت فرق بین جاروبرقی و بخارشو را به شما می‌گوییم.

 

کاربردهای بخارشو

بخارشو با استفاده بخار آب یک وسیله کاربردی برای تمیز کردن سریع قسمت‌های مختلف خانه به‌حساب می‌آید. کاربردهای این وسیله بسیار گسترده است که در ادامه مهم‌ترین مواردی که می‌توانید در نظافت از بخارشو استفاده کنید را به شما می‌گوییم:

  • تمیز کردن پرده‌ها بدون نیاز به باز کردن آن‌ها
  • نظافت عمقی تشک‌های خوشخواب
  • تمیز کردن کفپوش و پارکت
  • پاک کردن لکه‌های سطحی فرش و موکت
  • نظافت مبلمان
  • تمیز کردن سطوح شیشه‌ای
  • ضدعفونی کردن قفس حیوانات خانگی
  • تمیز کردن اجاق گاز و پاک کردن لکه‌های چربی
  • نظافت پنکه‌های سقفی بدون نیاز به استفاده از نردبان‌های بلند

مواردی که گفتیم، بخشی از کاربردهای گسترده بخارشو در انجام نظافت بخش‌های مختلف خانه بود. شما با استفاده از بخارشو می‌توانید سطوح مختلف را در کم‌ترین زمان ممکن تمیز کنید. بنابراین، می‌توانیم بگوییم که کاربرد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان جاروبرقی و بخارشو است. پیش‌از آن که تفاوت این 2 وسیله کاربردی را بگوییم، بهتر است کاربردهای جاروبرقی‌ها را نیز بررسی کنیم.

 

کاربردهای جاروبرقی

شاید بگویید کاربرد جاروبرقی مشخص است! درحالی‌که باید بگوییم این وسیله مهم، کاربردهای گسترده‌تری به‌جز نظافت فرش و موکت دارد. بنابراین، می‌بایست کاربردهای آن را پیش‌از بیان تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو به شما بگوییم. به‌عنوان مثال وقتی پایه‌های مبل‌هاي‌تان را برروی فرش قرار می‌دهید، فرورفتگی‌هایی برروی آن ایجاد می‌کنند. برای این‌که بتوانید فرش را به حالت عادی خودش برگردانید، کافی‌است چند بار برروی آن جاروبرقی بکشید. علاوه‌بر این، جاروبرقی کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • تمیز کردن کیبورد کامپیوتر
  • نظافت گردوغبار از روی کندانسور یخچال و کمک به حفظ کیفیت عملکرد آن
  • نظافت وسایل خانه از گردوغبار
  • کم‌کردن حجم هوای موجود در کیسه‌ها
  • خوشبو کردن فضا با استفاده از قرار دادن یک پنبه آغشته به خوشبوکننده هوا در کیسه جاروبرقی
  • آرام‌کردن گریه نوزاد با روشن گذاشتن جاروبرقی

 

 

کاربردهای جاروبرقی

 

نحوه عملکرد بخارشور

این دستگاه فقط با استفاده از بخار آب و بدون هیچ‌گونه ماده شیمیایی، سطوح مختلف را ضدعفونی می‌کند. بخارشو سری‌های گوناگونی دارد که هرکدام از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی دستگاه روشن می‌شود، سیستم گرمایشی داخلی آن، آب را به بخار با فشار و دمای بالا تبدیل می‌کند. تکنولوژی موجود در این دستگاه، این امکان را ایجاد می‌کند تا بخار به‌صورت یکسان در سطج پخش شود. در ادامه نحوه عملکرد جاروبرقی را به شما می‌گوییم تا تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

 

نحوه عملکرد جاروبرقی

انواع جاروبرقی چه نوع خانگی، صنعتی و چه جاروبرقی کارواشی مجهز به موتور و پمپ مکنده هستند. این وسیله پرکاربرد با ایجاد مکش هوا و به‌وجود آوردن خلاء در مخزن کار می‌کند. سرعت جریان هوای ایجاد شده باعث می‌شود تا آلاینده‌ها به مخزن انتقال پیدا کنند.

سیستم فیلتراسیون در جاروبرقی تاثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت هوا و جلوگیری از انتشار مجدد آلودگی دارد. کیسه‌های پاکتی این وسیله نظافتی پرکاربرد، نقش فیلتر را در آن دارند. این کیسه‌ها به‌خاطر 2 لایه بودن کار، به دام انداختن ذرات آلاینده، عبور جریان هوا را انجام می‌دهند.

در سیستم انواع جاروبرقی، موتور فن را حرکت می‌دهد و با کاهش فشار هوای داخل محفظه یک خلاء ایجاد می‌کند. در نهایت با وارد آمدن نیرو توسط فشار هوای محیط، آشغال‌ها با استفاده از فیلتر از هوا جدا می‌شوند. نحوه عملکرد این 2 دستگاه یکی دیگر از انواع تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو به‌حساب می‌آید.

 

مزایای بخارشور

حالا که با نحوه عملکرد بخارشو آشنا شدیم، می‌خواهیم مزایای استفاده از این ابزار نظافتی را نیز بررسی کنیم. مهم‌ترین مزیت استفاده از بخارشو تمیز کردن انواع آلودگی و لکه‌ها از سطوح مختلف همچون سرامیک، شیشه، چوب و پارچه است.

انجام کارهای مربوط به نظافت و تمیزکاری در کم‌ترین زمان ممکن نیز ازجمله دیگر مزایای استفاده از بخارشور به‌حساب می‌آید. تمیز کردن سطوح با بالاترین کیفیت و بدون نیاز به مواد شوینده شیمیایی دیگر، ویژگی استفاده از بخارشور است. بنابراین، می‌توان گفت شما با خرید بخارشور بدون استفاده از مواد شیمیایی در کم‌ترین زمان، باکتری‌ها و لکه‌ها را از بین می‌برید.

 

مزایای جاروبرقی

در این مقاله در مورد جاروبرقی و کاربردهای مختلف آن صحبت کردیم. در واقع کاربردهای این وسیله را می‌توان جزء مزایای آن و همچنین تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو به‌حساب آورد. بااین‌حال این ابزار نظافت با انواع مختلف خانگی و صنعتی، مزایای دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • قدرت مکندگی بالا
  • وزن بسیار سبک
  • کم‌جا بودن
  • تخلیه آسان
  • جابه‌جایی آسان

 

تفاوت های مهم جاروبرقی و بخارشور

 

تفاوت های مهم جاروبرقی و بخارشور

بخارشور و جاروبرقی 2 ابزار مهم در نظافت هستند، اما عملکرد و ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است. در ادامه مهم‌ترین تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو را با هم مقایسه می‌کنیم:

  • بخارشور برای ازبین‌بردن لکه‌ها و باکتری‌ها از سطوح سخت مختلف همچون کاشی، سرامیک و چوب مناسب است. درحالی‌که جاروبرقی در ازبین‌بردن گردوغبار و مو از سطح فرش و موکت عملکرد بهتری دارد.
  • جاروبرقی با استفاده از ایجاد اختلاف فشار هوای داخل محفظه و محیط، آشغال‌ها را از بیرون به داخل کیسه هدایت می‌کند. اما بخارشور با استفاده از بخار آب، آلودگی‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد.
  • جاروبرقی نسبت به بخارشور اتصالات و برس‌های بیشتری دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید سطوح مختلف را نظافت کنید.
  • کار با جاروبرقی‌ها ساده‌تر و سریع‌تر از بخارشور است و نیازی به گرم‌کردن پیش‌از استفاده ندارند.
  • بخارشور برای نظافت سطوح سخت و جاروبرقی برای تمیز کردن فرش و موکت مناسب هستند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد ویژگی‌های بخارشور و جاروبرقی صحبت کردیم و کاربردهای هریک را گفتیم. مهم‌ترین تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو سطوحی است که می‌توانند تمیز کنند. بخارشور، مناسب نظافت سخت همچون کاشی، سرامیک، چوب و پلاستیک است. درحالی‌که جاروبرقی کار تمیزکردن فرش‌ها و موکت‌ها را در کم‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

بخارشور با استفاده از بخار آب و بدون به‌کار گرفتن مواد شیمیایی کار می‌کند. درحالی‌که انواع جاروبرقی به‌خاطر داشتن موتور و مکنده قوی و ایجاد اختلاف فشار هوا کار خود را انجام می‌دهد. امیدواریم این مقاله توانسته باشد سوال شما در مورد فرق بین جاروبرقی و بخارشو را به‌طور کامل پاسخ داده باشد.

 

سوالات متداول

آیا برای استفاده از بخارشور نیاز به شوینده داریم؟

خیر، بخارشور تنها با استفاده از بخار آب لکه‌ها را از بین می‌برد.

 

آیا با بخارشور می‌توان مبلمان را تمیز کرد؟

بله، با استفاده از نوع مکنده‌دار این وسیله می‌توانید مبلمان خود را  تمیز کنید.

 

استفاده از جاروبرقی چه مزایایی دارد؟

وزن کم، تخلیه و جابه‌جایی راحت و قدرت مکش بسیار بالا.

 

تفاوت بین جاروبرقی و بخارشو در چیست؟

تجهیزات و اتصالات، نحوه عملکرد و نوع کاربردشان برای سطوح مختلف.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.