علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی چیست؟

علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی

خاک گرفتن جاروبرقی، یکی از مشکلات رایجی است که افراد زیادی با آن مواجه هستند. پیدا کردن علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی از آن‌جهت اهمیت دارد که به جلوگیری از وارد شدن آسیب به موتور و اجزای اصلی جاروبرقی کمک می‌کند. به‌علاوه، خاک گرفتگی موتور جاروبرقی موجب پخش گردوغبار در محیط و ایجاد مشکلات سلامتی و تنفسی برای ساکنین می‌شود. تنفس هوای مملو از گردوغبار خطرآفرین است و به‌طورقطع هیچ‌کس نمی‌خواهد با چنین مشکلی روبرو شود. لذا، یافتن دلیل خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی اهمیت زیادی دارد. در ادامه به بررسی دلایل وقوع این مشکل می‌پردازیم.

 

خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی

جاروبرقی برای نظافت و جمع‌آوری خاک و آلودگی‌ها به‌کار می‌رود و سالم بودن جاروبرقی موجب می‌شود که جاروبرقی بتواند این وظیفه را به‌درستی انجام دهد. اما گاهی اوقات، دستگاه به‌جای جمع کردن آلودگی‌ها، گردوغبار را در فضا پخش می‌کند. به‌دلیل مشکلات ناشی از پخش گرد‌و‌غبار در فضا، دانستن دلایل خاک گرفتن موتور جاروبرقی اهمیت ویژه‌ای دارد.

باید بدانید که معمولا این مشکل به‌نحوه استفاده از جاروبرقی برمی‌گردد، اما گاهی بروز مشکلات فنی می‌توانند باعث خاک‌گرفتگی موتور جاروبرقی شوند. برای کاهش احتمال وقوع مشکلات فنی، توصیه می‌شود دستگاهی با برند معتبر و باکیفیت خریداری کنید که تمام استانداردهای یک جاروبرقی خوب را داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، مدل‌هایی از جاروبرقی تجاری و صنعتی در بازار وجود دارند که مجهز به فیلتر بهداشتی HEPA هستند و از عبور آلودگی‌ها و حتی ذرات ریزتر به محیط جلوگیری می‌کنند. به‌علاوه، شستشوی فیلتر می‌تواند کمک زیادی به رفع این مشکل کند.

 

دلایل خاک گرفتن موتور جاروبرقی

 

خرابی فیلتر یا قطعات جاروبرقی خانگی

خرابی فیلتر جاروبرقی یا قطعات آن از مهم‌ترین دلایل بروز مشکلات در عملکرد دستگاه است. وظیفه اصلی فیلتر جاروبرقی جذب گرد‌و‌غبار است و به‌طور طبیعی، امکان انباشته شدن لایه ضخیمی از غبار بر روی فیلتر در طول زمان وجود دارد.

اگر به‌موقع برای تعویض و تمیز کردن فیلتر اقدام نکنید، عملکرد فیلتر برعکس می‌شود و به‌جای جذب ذرات آلوده، آلودگی‌ها را در محیط پخش می‌کند. لذا، استفاده نادرست از جاروبرقی می‌تواند علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی باشد.

مسدود شدن فیلتر باعث واردشدن فشار بر دستگاه و خرابی موتور می‌شود. راهکار از بین بردن این آلودگی‌ها، شستشوی فیلتر است. برای شستشوی فیلتر جاروبرقی، آن را از دستگاه جدا کرده و با آب معمولی شستشو دهید و خشک کنید.

 

دیر عوض کردن یا پارگی کیسه جاروبرقی خانگی

تعویض دیرهنگام یا پر شدن کیسه جاروبرقی نیز می‌تواند علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی باشد. معمولا، کیسه جاروبرقی‌ها دائمی یا یک‌بارمصرف است و جنس آن‌ها به‌گونه‌ای است که احتمال پارگی آن‌ها زیاد است. بنابراین، اگر هنگام جاروکشی توجه کافی به نوع آلودگی و زباله‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید نداشته باشید، ممکن است به‌طور ناخواسته باعث پارگی کیسه کاغذی شوید. همین امر می‌تواند یکی از دلایل خاک گرفتن موتور جاروبرقی باشد.

خاک‌گرفتگی جاروبرقی می‌تواند عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، بهتر است از جمع‌آوری زباله‌های تیز و برنده با جاروبرقی خودداری کنید تا کیسه دچار پارگی نشود. عامل دیگری که می‌تواند علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی باشد، تاخیر در تعویض کیسه است. پر شدن بیش‌ازحد کیسه جاروبرقی باعث پراکندگی گردو‌خاک توسط جاروبرقی می‌شود. بنابراین، بهتر است برای جلوگیری از این مشکل، کیسه را به‌موقع تعویض کنید.

 

خرابی فیلتر

 

خرابی تسمه علت خاک دادن جاروبرقی خانگی

خرابی تسمه‌ها می‌تواند باعث کاهش قدرت و مکش جاروبرقی شود. هنگامی‌که تسمه خراب یا پاره می‌شود، قدرت مکش اولیه دستگاه از بین می‌رود و قابلیت جمع‌آوری گرد‌و‌غبار جاروبرقی کاهش می‌یابد. در این حالت، موتور باید برای جمع‌آوری گرد‌و‌غبار و زباله‌ها بیشتر تلاش کند و به‌این‌ترتیب، فشار بیشتری به موتور وارد می‌شود. بنابراین، توجه نکردن به سالم بودن تسمه‌ها نه‌تنها علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی است، بلکه ممکن است باعث سوختن موتور دستگاه نیز شود.

 

وجود شکستگی روی بدنه جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل خاک گرفتن موتور جاروبرقی وجود ترک یا شکستگی روی بدنه دستگاه است. شکستگی‌های موجود روی بدنه دستگاه می‌توانند منجر به کاهش قدرت مکش جاروبرقی، نشت گردوغبار به بیرون و کاهش توانایی جمع‌آوری آشغال توسط دستگاه شود.

با ایجاد شکستگی، گرد‌و‌غبار بیشتری به بیرون از دستگاه منتقل می‌شود و کارایی جاروبرقی کاهش خواهد یافت. برای حفظ کارایی جاروبرقی، بهتر است هرگونه شکستگی روی بدنه را در اسرع وقت تعمیر کرده یا دستگاه را تعویض کنید.

 

خرابی قطعات جاروبرقی خانگی

 

تنظیمات اشتباه جاروبرقی خانگی

در حال‌حاضر، جاروبرقی‌های جدید و مدرنی تولید و روانه بازار شده‌اند که از قابلیت تنظیم شرایط دستگاه بر اساس جنس سطح موردنظر و حجم و نوع زباله موجود برخوردارند. این ویژگی به ‌شما کمک می‌کند که با توجه‌به جنس و شرایط سطح یا فرشی که قصد جاروکشی آن را دارید، تنظیمات جاروبرقی را بهینه‌سازی کنید.

ازاین‌رو، می‌توان عدم تطابق تنظیمات جاروبرقی با سطوح مدنظر برای جاروکشی را نیز به‌عنوان علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی درنظر گرفت. این مشکل به‌راحتی قابل‌حل است، کافی‌است کاتالوگ و بروشور دستگاه را به‌دقت مطالعه کرده و دستورالعمل‌های مربوط به تنظیمات دستگاه را رعایت کنید.

 

نکات مهم برای رفع مشکل گردوغبار در جاروبرقی

مشکلاتی همچون خرابی و پر بودن فیلتر و کیسه و معیوب بودن تسمه و… همگی می‌توانند فشار زیادی به موتور جاروبرقی وارد کنند و به آن آسیب برسانند. ورود گرد‌و‌خاک به داخل موتور می‌تواند منجر به کاهش عملکرد دستگاه شود.

با توجه‌به دلایل بیرون زدن گردوخاک از دستگاه که در بخش‌های گذشته به آن اشاره شد، مهم است که دلایل بروز این مشکل توجه داشته باشید و اقدامات مناسب جهت حل مشکل را در کمترین زمان ممکن انجام دهید. بدین‌ترتیب، عمر جاروبرقی شما افزایش خواهد یافت. برخی از راهکارهای نگهداری از جاروبرقی عبارتند از:

  • جابجایی جاروبرقی با احتیاط و در نظر گرفتن نکات ایمنی
  • بازرسی دائمی لوله خرطومی جهت جلوگیری از انسداد آن
  • بررسی منظم قطعات جاروبرقی برای اطمینان از سالم بودن تسمه، فیلتر و…
  • تنظیم درست و مناسب دهانه جاروبرقی با توجه‌به جنس فرش یا سطح مورد نظر برای جاروکشی
  • استفاده نکردن از جاروبرقی برای جمع کردن تکه‌های بزرگ آشغال
  • خالی کردن به‌موقع کیسه جاروبرقی و…

 

نکات مهم برای رفع مشکل گردوغبار در جاروبرقی

 

سخن آخر

در این مقاله، به بررسی علت خاک گرفتن موتور جاروبرقی خانگی و راهکارهای رفع این مشکل اشاره شد. استفاده صحیح و بهینه از دستگاه موجب جلوگیری از وارد شدن آسیب به جاروبرقی و افزایش دوام و طول عمر آن می‌شود. اگر کلیه نکات ذکر شده را رعایت کرده‌اید و مشکل همچنان ادامه دارد، بهتر است با مراکز تخصصی تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید. کمک گرفتن از کارشناسان مجرب و متخصص موجب اطمینان از کیفیت و قیمت خدمات ارائه شده خواهد شد.

 

سوالات متداول

چگونه می‌توانم فیلتر جاروبرقی را تمیز کنم؟

برای تمیز کردن فیلتر دستگاه باید آن را از محل خود خارج کنید و بشویید. برخی از فیلترها غیرقابل شستشو هستند که در این‌صورت باید فیلتر قدیمی را دور بیندازید و یک فیلتر جدید را با آن جایگزین کنید.

چگونه کیسه جاروبرقی را خالی کنم؟

برای خالی کردن یا تعویض کیسه جاروبرقی باید درب دستگاه را باز کنید و پاکت جاروبرقی را بیرون بکشید. اگر کیسه جاروبرقی قابل شستشو است، آن‌را بشویید.

برای تمیز کردن چه سطوحی نباید از جاروبرقی استفاده کرد؟

بهتر است برای جاروکردن سطوح خیس و مرطوب، اشیای تیز و برنده، سنگ‌ریزه، اجسام سخت و… از جاروبرقی استفاده نکنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.